Disse 10 ting SKAL du have styr på for at få succes online

Det kan som virksomhed være svært at finde hoved og hale i de forskellige metoder og platforme, man kan gøre brug af i den virtuelle verden. Derfor bringer vi dig en guide til, hvad der er must have, hvis du gerne vil have succes online.

Den er for dig som har en nyopstartet virksomhed eller dig, som gerne vil sætte spark i virksomhedens online markedsføring.

De 10 anbefalinger er ikke opstillet i prioriteret rækkefølge. Hvilket punkt du først skal give dig i kast med afhænger derfor af hvilke produkter, som du sælger og hvilken branche, du befinder dig i.

Online marketing

1. Content skal være på plads

Det er alpha omega, at du har noget ordentligt content på din hjemmeside. Brug derfor gerne ekstra arbejdstimer på kvalitetsfyldte afsnit, som samtidig er optimeret efter SEO. Sørg for at brugeren forstår hjemmesidens setup ved at lave informationsrige afsnit, der diagerer brugeren i den rigtige retning.

Udover at det hjælper dig i forhold til søgemaskinerne, så vil det også have det formål, at du signalerer til brugerne, at hjemmesiden er troværdig og bearbejdet. Effekten vil derfor være, at brugeren bliver længere på siden, hvilket nedbringer din bounce rate. Bounce rate er et mål for, hvor hurtigt dine brugere forlader din hjemmeside til fordel for en anden ud fra et søgeord. En meget væsentlig faktor i forhold til Googles placeringer af hjemmeside.

content skal være på plads

2. Linkbuilding

Linkbuilding er heller ikke til at komme udenom, når du skal prioritere dine kræfter i forhold til virksomhedens online markedsføring. Linkbuilding er væsentlig både når det angår dit brandnavn men også, når det angår de søgeord, som virksomheden skal associeres med.

Der findes mange metoder for linkbuilding, men en af væsentlige er advertorials. Advertorials er artikler, hvor indholdet både er brugbart og reelt, men formålet med artiklen er at reklamere for virksomheden eller et bestemt produkt. Dette kan kræve mange arbejdstimer, og det kan derfor være en fordel at få en dygtig tekstforfatter til at hjælpe med dette. Hos Textmate kan du eksempelvis købe dig til kvalitetsfyldte tekster, som er skræddersyet efter virksomhedens behov.

3. Lav nye landingssider til dine søgeord

Sørg først og fremmest for at skabe dig et overblik over de væsentlige søgeord, som du gerne vil ranke på. Udover en god omgang linkbuilding kan det være effektivt at skabe nye landingssider, som bedre og mere specifikt omfavner de søgeord, som du gerne vil prioritere. På den måde signalerer du til Google, at din hjemmeside har det, som brugerne søger efter.

4. Facebook annoncering

Facebook er verdens største sociale platform. Facebook annoncering giver derfor rig mulighed for at række ud til potentielle kunder. Med en Facebook pixel har du et stort potentiale, og det er derfor væsentligt, at du først definere, hvilket formål den har for dig og din virksomhed. Vil du gerne have fat i allerede interesserede brugere igennem retargeting, eller ønsker du nærmere at få anskaffe flere leads?

Uanset hvilket formål er det væsentligt at definere dette inden, at du giver dig i kast med det. På den måde kan du effektivt indkredse din målgruppe, så du henvender dig til dem, der har et konvertingspotentiale i forhold til virksomhedens produkter.

5. Lav Google Ads på dit brandnavn

Med Google ads er der er hav af muligheder. Som en start kan det rent faktisk være en god idé at købe adwords på dit eget brandnavn. Dette skyldes flere faktorer.

Først og fremmest er det oftest ret billigt, fordi der (formentligt) ikke er nogen konkurrence på det søgeord, hvis det ikke er generisk. Samtidig har det den positive effekt, at du ikke risikere at brugere, som søger efter dit brandnavn rent faktisk ender hos konkurrenten i stedet for hos dig. Slutteligt får du med adwords på dit brandnavn mere kontrol og flere handlemuligheder over dine budskaber. Du kan teste forskellige budskaber og få indsigt i din målgruppe.

Google ads

6. Online værktøjer (Google Analytics og Search Console)

Google Analytics og Search Console er to brugbare online værktøjer, der har til formål at hjælpe dig med at optimere din hjemmeside i forhold til søgeord, trafik og indeksering.

Google Analytics generer specifik og detaljerede data om brugeradfærden på Google. Et glimrende (og gratis) værktøj til at spore, hvor din trafik kommer fra, og hvilke trafikkilder og målgrupper som konverterer godt på din side. Med Google Analytics får du ligeledes rig mulighed for at udforske trafikpotentialer, som ikke bliver udnyttet til sit fulde.

Search Console kan du derimod bruge til at optimere og effektivisere i forhold søgeord og indeksering. Værktøjet giver dig blandt andet et indblik i de søgeord, som dirigerer brugerne ind på din hjemmeside. Desuden tilbyder Search Console nyttig information om tekniske fejl og mangler på siden, samt om hjemmesiden er mobilvenlig.

7. Track dine konkurrenter

Hvis du gerne vil være den bedste i din branche og være i top på Google-placeringerne, så er det afgørende, at du ved, hvem dine konkurrenter er, og hvad de gør. Igennem en konkurrentanalyse, får du indblik i, hvilke søgeord dine konkurrenter bruger og hvilke backlinks, de har. Og så skal du forsøge dig med det samme, bare bedre.

På den måde får du på den ene side et overblik over, hvilke søgeord der er relevante for din branche, men som du ikke indfanger, og på den anden side et nemt pejlemærke for hvilke backlinks, der kunne være relevante at have til din hjemmeside.

få styr på konverteringerne

8. Konverteringer (og hvordan du kan øge dem)

Konverteringer betyder, at en bruger klikker på din annonce, og derefter foretager den handling, der er fastslået som værdifuldt for din virksomhed. Denne annonce kan både være fra et banner, Google Adwords og/eller Facebook. Hvad der vurderes værdifuldt, varierer fra virksomhed til virksomhed, men det kan eksempelvis være et onlinekøb, tilmelding til nyhedsbrev eller noget helt tredje.

Der findes mange måder hvorpå, at du kan øge dine konverteringer. En af måderne er, at gøre det tydeligt hvilken målgruppe, du gerne vil henvende dig til. Ved at henvende dig specifikt til dem, der rent faktisk har et konverteringspotentiale, undgår du omkostninger fra brugere, der formentlig alligevel ikke ville interagere med din annonce.

En anden god metode er at tilkoble anbefalinger fra andre brugere med i din annonce. Hvis andre brugere giver sit besyv med til produktet, kan det øge konverteringerne. Anbefalinger igangsætter nemlig en psykologisk effekt, som gør, at vi bliver mere tilbøjelige til også at ’turde’ gøre det samme.

9. Foretag en User Experience (UX) på din hjemmeside

Et kvalitetstjek på din hjemmeside kan være utrolig vigtigt, ikke mindst for konverteringer. Du kan have nok så mange annoncer, backlinks og så videre, men hvis ikke din hjemmeside har en god brugervenlighed, så vil du formentlig ikke se de store resultater.

Brugervenlighed kan være mange ting. Groft sagt indebærer det, at du genererer et layout, som fremstår indbydende, let spiseligt og samtidig er let at navigere i. Derfor kan det også være en fordel at tilpasse hjemmesiden efter den målgruppe, som du ønsker at henvende dig til. Endvidere er det væsentligt, at hjemmesiden har en god indlæsningshastighed, så du ikke mister de lidt mere utålmodige kunder i opløbet. Effekten af en optimeret brugervenlighed kan være en lavere bounce rate og øget konverteringer.

Måden hvorpå at du undersøger din hjemmesides brugervenlighed er eksempelvis ved at bruge testpersoner, som skal forsøge at navigere sig rundt på hjemmesiden. Hvis de synes, at den er svær at navigere i, så synes alle andre det nok også, og det derfor kunne tyde på, at din hjemmesides brugervenlighed trænger til en optimering.

10. Eksekvér, eksekvér, eksekvér

Den digitale verden går enormt hurtigt, hvilket stiller nogle til tider umådelige høje krav til markedsføringen. Ikke nok med at den skal kunne brage igennem med de rigtige budskaber, så skal den samtidig være innovativ, omstillingsparat til forskellige platforme og leveres indenfor meget kort tid.

Sagt på en anden måde kræver den digitale konkurrence, at eksekveringsniveauet er helt i top. Eksekvering handler om prioritering, og prioritering er en færdighed, som man tilegner sig hen ad vejen. Det er de færreste virksomheder, der har helt styr på dette fra starten, men det skal man ikke lade sig slå ud af. Man får først styr på sine prioriteringer, når man har gjort sig nogle erfaringer